SOFF(T)POTATIS?!

30 Aug


I onsdags befann vi oss på Fagrabäckskolan tillsammans med fem stycken nioklassare. Tillsammans med dom diskuterade vi aktivt medborgarskap och källhänvisningar/inspirationskällor.

Gällande aktivt medborgaskap och om vad det innebar visste de inte alls mycket om. När vi sedan frågade om vad de brann för så svarade tjejerna fotboll och killarna boxning. Utöver det var de inte så aktiva utöver träffar med kompisar samt att sitta vid datorn. Varför har det blivit allt mer vanligt att ungdomar hellre sitter framför en dator eller slagga i soffan med en kompis till en film istället för att gå ut och röra på sig och faktiskt göra något i verkligenheten. Blir människan allt mer lat och passiv som medborgare? Därför har jag och Måns gett oss själva uppgiften att följa Azra Kahrimanovic genom läsåret för att se hur pass aktiv hon är som medborgare, hur ekologisk och ekonomisk hon är, samt hur hon utvecklas genom året.

Alla högstadieelever på skolan äger en skoldator som de får i sjundeklass och kan använda sig utav på lektionerna och hemma. I början var det nytt och roligt att använda sig utav datorn på lektionen och då ville man ha den uppe hela tiden, men med tiden så blev det allt mer tråkigt. Eleverna på skolan vill hellre använda sig utav böcker samt papper och penna. De berättade att de numera använde sig utav datorerna om de hade en uppgift de behövde maila lärarna eller om de behövde göra matteövningar på mattelektionerna. Det var vanligt att man satt och gjorde annat än att bara använda datorerna till skolarbetet, då man även satt inloggad på facebook och youtube fastän det var förbjudet. När det kom till källhänvisningar så använde sig ungdomarna utav Wikipedia och Google. De sa att de googlade om deras arbeten och det som sedan visades längst upp sidan var det de använde sig utav utan att ens kolla om källan är trovärdig eller inte. Ingen hänvisade sig till ett bibliotek eller en bok för att det gick mycket snabbare att hitta det de sökte via nätet.

Finner det så sjukt frustrerande att allt yngre barn får tillgång till en dator att arbeta med. De sitter uppkopplade på nätet, googlar till sig ett svar och sedan copy-paste:ar istället för att anstränga sig och söka till sig fakta på ett riktigt sätt. Hur ska barnen faktiskt kunna lära sig något under skolundervisningen? Och vems fel är det då att barnen i tidig ålder lär sig att ta den lätta vägen och med andra ord bli allt mer latare?
Min 10-åriga lilla syster som går i fjärdeklass satt hemma och översatte sina engelska glosor via google translate. ”Vad fasiken föregår?” var första tanken som slog mig. Det var inte de metoderna vi fick använda oss utav och vägrade låta det vara metoden min syster skulle få utnyttja. Hur skulle hon möjligtvis komma ihåg det hon antecknat ner i sitt block dagen efter? Och hur skulle detta påverka hennes framtid. Direkt så gav jag henne en ordbok och lät henne arbeta som vi gjorde ”på stenåldern” som hon gillar att säga.
Detta gäller inte bara min lilla syster, utan alla ungar, ungdomar, men även alla vuxna människor. Ska vi alla softa runt som soff(t)potatisar, eller ska vi kämpa och bli starka som lejon?

Foto: Måns Liljedahl Walther
Text: Sammy-Joe AbiAkar Sabbak

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: